Assistanshund nekad på flyget

Stock.adobe.com

Assistanshund nekad på flyget

Kvinnan fick inte ta med sig sin assistanshund på resan till Paris. Hon anmälde händelsen till Diskrimineringsombudsmannen och nu får SAS betala 40 000 kronor i skadestånd.

Enligt en EU-förordning ska en erkänd assistanshund få plats på flygresan under förutsättning att lufttrafikföretaget, dess agent eller researrangören har underrättats i förväg. Det står också på SAS hemsida att fullständigt utbildade servicehundar får flyga med i kabinen om man skickar en förfrågan 24 timmar innan avgång.

Kvinnan, som har en utbildad psykisk hälsa-hund, blev nekad att ha med hunden i kabinen vid två tillfällen. Hon uppger att flygbolaget sagt att det hade varit okej att ta med hunden om det var en ledarhund.

Diskrimineringsombudsmannen skriver i sitt beslut att man bedömer att SAS agerande är diskriminerande mot kvinnan och lämnar också ett krav på att bolaget ska betala skadestånd till henne på 40 000 kronor.
SAS har nu sett över sina rutiner och förtydligat sina riktlinjer för att undvika liknande händelser i framtiden.

(Källa: TT)