Digital rådgivning ger färre veterinärbesök
Digital veterinärvård förändrar snabbt hur svenska djurägare söker hjälp för sina fyrbenta vänner. En ny rapport från Agria visar att vart tredje ärende som hanteras digitalt inte kräver fysisk vård. Samtidigt minskar antalet besök på landets veterinärkliniker kraftigt.


Foto: Agria
Svenska djurägare vänder sig i allt större utsträckning till digital rådgivning i stället för att boka tid på kliniken. Enligt försäkringsbolaget Agria kan upp till en tredjedel av de hund- och kattägare som använder digital sjukvårdsrådgivning få hjälp utan att besöka en veterinär fysiskt. Det leder till färre klinikbesök – något som bekräftas av branschorganisationen Svensk Djursjukvård, som rapporterar en minskning med närmare 200 000 patientbesök på ett år.
– Vi ser en omställning av hela branschen. Digitala rådgivningstjänster blir allt vanligare och bidrar till mer hållbar ekonomi för djurägarna, säger Patrik Olsson, Sverigechef på Agria.
Att slippa ett fysiskt besök innebär i snitt 2 500 kronor i besparing för djurägare, då självrisken undviks. Det påverkar även försäkringspremierna positivt – något som kan gynna hela kollektivet. Agrias statistik visar att ersättningen för djursjukvård ökade med 41 procent mellan 2019 och 2024, medan försäkringspremierna steg något mindre, med 39 procent.
Samtidigt ökar osäkerheten bland djurägare när det gäller kostnaderna för fysisk vård. Många tvekar inför dyrare behandlingar och mer avancerade utredningar, visar rapporten från Svensk Djursjukvård.
– Digital rådgivning ett viktigt verktyg för att hålla djursjukvården tillgänglig och ekonomiskt hållbar, säger Patrik Olsson. Samtidigt ska alla skadade eller sjuka djur givetvis få den vård de behöver, men sättet att ge rätt vård kan variera.
Allvarligt skadade djur bör omedelbart tas till veterinärklinik för akutvård, medan mindre akuta fall kan vänta till nästa vardag. Djur med lindrigare besvär kan få egenvård i hemmet efter digital rådgivning av veterinär eller legitimerad djursjukskötare.
Vårdvägar för djurägare som söker digital rådgivning:
- 33 % får råd om egenvård i hemmet av djursjukskötare.
- 24 % kopplas vidare till ett digitalt möte med veterinär
- 63 % får hemgångsråd för egenvård.
- 21 % rekommenderas att boka tid hos veterinär.
- 43 % rekommenderas att snarast åka till klinik för akutvård.