Anna Björk, Svenska schäferlandslaget i mitten. Till vänster Nike Urgell, 15 år. Till höger: Uka Bayasgalan, 17 år. Foto: Patrick Aronsson

Årets största ungdomssatsning inom hundsport!

I en stor ungdomssatsning får hundförare under 25 år möjlighet att träna gratis med flera av Sveriges främsta hundtränare. Det skriver IGP LOVE och satsningen Youngstars i Sverige i ett pressmeddelande.

Den internationella satsningen IGP Youngstars har nått Sverige och har redan blivit en stor succé över hela landet. I satsningen ges ungdomarna möjligheten att prova IGP gratis i kurser, läger och träningar som leds av de framstående utövare så som svenska IGP-mästare, rasmästare, landslagsmän och -kvinnor, auktoriserade IGP-domare, tränings- och tävlingsfiguranter med fler. Målet är att ge fler unga möjlighet att träna sina brukshundar i IGP.
IGP är en växande internationell gren inom hundsport och kallas av många för hundsportens Formel 1, just för att den är så krävande för både hund och förare. Under en tävling ska ekipaget genomföra tre olika grenar – Spår, Lydnad och Skydd. Endast brukshundar som Svenska Brukshundklubben har avelsansvar för kan delta på tävlingar.

IGP LOVE är en helt ideell rörelse inom sporten som har initierat den internationella satsningen på Youngstars i Sverige vars mål är att även i fortsättningen göra det möjligt för alla grupper i samhället att utöva sporten. Idén kommer ursprungligen från Tyskland där organisationen K9 and Sports i början av året startade ett upprop för att bevara och främja brukshundrasernas utveckling. Satsningen innebär att alla ambassadörer för Youngstars erbjuder en gratisplats med hund och två åhörarplatser på sina träningar och kurser. Youngstars-initiativet har snabbt spridit sig över hela landet och många unga hundförare från Sollefteå i norr till Laholm i söder har redan fått chansen att prova på sporten.