Antalet nyregistrerade valpar minskar

Stock.adobe.com

Antalet nyregistrerade valpar minskar

Det osäkra ekonomiska läget fick Svenska Kennelklubbens uppfödare att dra rejält i bromsen 2023. Antalet nyregistrerade valpar minskade med 15 procent jämfört med året innan till den lägsta nivån sedan åtminstone 1990.

Antalet nyregistrerade hundar förra året var 44 706, jämfört med 52 667 under 2022. Många hundägare passade på att skaffade en ny eller ytterligare en hund under pandemin vilket sannolikt påverkar efterfrågan i närtid.

Det allmänna ekonomiska läget utgör ytterligare en bromskloss. De ökade kostnaderna för att ha hund har under året synliggjorts i media, framförallt de kraftigt ökande kostnaderna för veterinärvård, vilket troligen också påverkar både viljan och möjligheten att ha hund.

– Det finns inte ett oändligt utbud av seriösa och ansvarsfulla hem att placera valpar i. Därför har många av våra uppfödare valt att stå över i år och skjuta upp eventuellt planerade kullar, säger Janina Pfalzer, presstalesperson för Svenska Kennelklubben.

Bland de tio mest populära raserna såg det likadant ut 2023 som 2022 fram till plats sju. Labradoren är fortsatt i topp, följd av golden retriever och tysk schäferhund. Älgjägarnas favorit jämthunden återfinns fortfarande på fjärde plats.

Klättrar gör däremot shetland sheepdog, som med sin sjundeplacering avancerat sex steg sedan 2022. Miniature american shepherd fortsätter också uppåt både i antal och på listan, liksom den större australian shepherd som är ny på topp 20. Rottweiler tog sig in på topp 20 tack vare att hundrasen backade mindre än många andra av de hundraser som är ungefär lika stora till antalet.