Alla djurhelgons dag

Den 4 oktober lanserar Fonus ett nytt initiativ, Alla djurhelgons dag, till minne av de husdjur vi sörjer. Det anordnas även en ljusceremoni där man tillsammans kan tända ljus för att minnas och hedra.

En ny Novus-undersökning från Fonus visar att åtta av tio svenskar (79 procent) någon gång har förlorat ett husdjur. Varannan djurägare (52 procent) upplevde att sorgen var större än de förväntat sig och fler än fyra av tio (43 procent) menar att sorgen går att jämföra med när en nära anhörig går bort.
– Att hålla en begravning eller ceremoni till minne av den man förlorat är för de flesta en viktig del i sorgeprocessen, oavsett om det är en närstående eller ett husdjur. Det handlar om att få ta sitt farväl av någon som man delat mycket med, men också att få minnas. Att tända ljus för de vi saknar är en tradition som funnits länge och vi ville skapa en dag specifikt tillägnat alla de husdjur som varit en viktig del i våra liv. På ljusceremonin som vi håller i Stockholm kommer jag att tända ett ljus för min barndomskatt Moa som jag än i dag känner ett väldigt starkt band till, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.
Trots att husdjur ses som en familjemedlem är det många som upplever att omgivningen inte förstår sorgen, både bland vänner och familj (15 procent) samt kollegor och arbetsgivare (18 procent). Hundcoachen Fredrik Steen kommer ofta i kontakt med hundägare som förlorat sin hund.
– Känslorna mellan hund och människa är otroligt starka, det är inte en slump att vi alltid har kallat hunden för människans bästa vän och familjemedlem. Det är vanligt att man märker av en saknad även hos hundar som har förlorat en annan djurvän, husse eller matte. Själv har jag alltid haft hundar runt mig och har därför också förlorat många lurviga vänner, vilket man tyvärr aldrig vänjer sig vid. Jag tycker att Fonus initiativ är både fint och viktigt, att vi tillsammans kan samlas och minnas alla fantastiska husdjur, säger Fredrik Steen, hundcoach och hundexpert på TV4.
Ljusceremonin kommer att hållas den 4 oktober på djurkyrkogården på Djurgården, Kaknäsvägen 32, i Stockholm klockan 17.00. Alla är välkomna, både människor och djur, för att tända ett ljus för en djurvän man saknar. Mer information om initiativet och ljuständningen finns här.

Foto: Stock.adobe.com