Agility-VM i Kalmar 2025

Bild: Adobe Juha Saastamoinen

Agility-VM i Kalmar 2025

Nu är det klart att Kalmar kommer att vara värdstad för agility-VM 2025. Världseliten kommer att tävla på konstgräs i Kalmars nya ishall.

Tävlingen kommer att pågå under fyra dagar, 3–6 oktober, och är ett samarbete mellan den Svenska Agilityklubben och Destination Kalmar.

– För hela Hundsverige är detta fantastiskt! Stora, internationella mästerskap lockar både inbitna utövare och får också fler personer att få upp ögonen för hundsport, säger Svenska Kennelklubbens ordförande Pekka Olson.

Med tanke på den succé som agility-VM blev 2018, när det senast anordnades i Sverige, ser vi med spänd förväntan fram emot att bjuda in den internationella agilityeliten till Sverige igen.

På VM gäller internationella regler och i nuläget delas hundarna in i tre storleksklasser utifrån mankhöjd, jämfört med Sveriges fem storleksklasser. Deltagande länder får skicka ekipage både individuellt och i lag, och i alla storleksklasser.