Agility-SM i Kalmar i juli

Foto: Adobe avanheertum

Agility-SM i Kalmar i juli

Äntligen lite goda nyheter för alla som har saknat tävlingar under det senaste året. Den 15–18 juli kommer ett coronaanpassat Agility-SM att arrangeras på Fredriksskans i Kalmar istället för Guldagility som har blivit inställt på grund av pandemin.

Istället för att som på vanliga SM ha både individuella och lagklasser kommer det i år bara att vara individuella klasser som sprids ut över flera dagar. Det finns heller ingen maxgräns för antalet deltagare. Ida Qvarnström, tävlingsgeneral, säger till Borås tidning att hon hoppas att det öppnar upp för tävlingar under våren så att fler kan kvala.Agility-SM kommer också att sändas live med kommentatorer på plats som följer loppen och analyserar banor för att nå ut till alla som inte kan vara på plats.

De ideella krafter som tillsammans arrangerar årets SM är Kalmar brukshundklubb, Saxnäs brukshundklubb, Ölands brukshundklubb, Oskarshamns brukshundklubb, Nybro brukshundklubb, Emmaboda brukshundklubb, Mönsterås brukshundklubb och SAgiK Växjö.