Agility godkänt för friskvårdsbidrag

Foto: Adobe Stock

Agility godkänt för friskvårdsbidrag

Många fler aktiviteter kan nu ge friskvårdsbidrag efter två färska domar i Högsta förvaltningsdomstolen. Förutom agility som är nytt för i år omfattas till exempel hästkörning, sportfiske och enduro.

Framförallt gäller de nya reglerna fritidsaktiviteter med ett inslag av motion men även mer avancerade kurser som tidigare inte har godkänts. Bland annat ingår numera startavgifter i motionslopp i det friskvårdsbidrag som arbetsgivare kan ge skattefritt till sina anställda.

Domarna i Högsta förvaltningsdomstolen innebär att listan över aktiviteter som kan bekostas med friskvårdsbidrag utökas rejält. Bidraget kan även användas för personliga startavgifter i tävlingar och motionslopp.

Nytt är också att mer avancerade kurser ingår, som till exempel fortsättningskurs i hästkörning. Det var en av de aktiviteter som prövades. Att deltagaren tränar sina färdigheter är inget hinder för skattefritt friskvårdsbidrag, så länge aktiviteten också ger motion. Det är inte heller något hinder att det krävs särskild utrustning, om den går att låna eller hyra.

Friskvårdsbidraget kan bara användas för att bekosta själva motionsaktiviteten exempelvis startavgifter, kursavgifter, banavgifter, fiskekort eller liftkort samt hyra av den utrustning som krävs för att aktiviteten ska kunna utföras där och då.

Friskvårdsbidraget kan inte användas för att köpa utrustning eller betala personliga medlemsavgifter i föreningar eller andra sammanslutningar. Det kan heller inte användas för att hyra redskap för aktiviteter på egen hand.

Exempel på aktiviteter som nu omfattas som tidigare inte gjorde det:

• Agility
  • Bergsguide
  • Enduro
  • Fortsättningskurs i hästkörning
  • Forsränning
  • Friluftsaktiviteter och naturupplevelser med inslag av motion
  • Motorcross
  • Paintball
  • Personlig startavgift i tävling eller lopp
  • Självförsvarskurs
  • Speedway