5 filmer för dig som älskar hundar

Foto: Adobe Stock

5 filmer för dig som älskar hundar

I denna tid av coronasmitta, social distansering och karantän kan det vara skönt att bara luta sig tillbaka, ta fram popcornskålen och njuta av en bra film. Här tipsar vi om fem oförglömliga filmer där hunden spelar huvudrollen.

• Hachiko – En vän för livet
    När akita-valpen Hachiko kommer till sitt nya hem, dröjer det inte länge förrän han och hans husse är oskiljaktiga. Varje dag vid samma tid möter Hachiko sin ägare vid tågstationen, och hunden blir en älskad medlem i familjen. Men en dag får Hachiko vänta förgäves. Trots det väntar han troget på sin husse varje dag under de kommande tio åren. Hans öde berör många av de människor som passerar stationen, och de hjälper hunden med mat och varma ord. Filmen bygger på en sann historia från Japan.
  • Cujo
    Cujo, en stor och snäll Sankt bernhardshund, utvecklar rabies efter att ha blivit riven på nosen av en fladdermus. En varm sommardag kommer en ung kvinna och hennes son hem till huset där Cujo bor, men inga människor syns till. Snart går deras bil sönder och det blir en lång kamp för överlevnad. Inte bara mot den olidliga sommarhettan i bilen utan även mot den dreglande besten som ligger på trappan och vaktar familjens hus.
  • Marley & Jag
    John och Jenny är mitt uppe i karriären som skribenter, men när pratet om barn dyker upp försöker John att fördröja det genom att skaffa en labradorvalp som får heta Marley. Han växer upp till en ouppfostrad och vild hund som tuggar på allt och hoppar på människor. När familjen blir större får Marley ibland bära de vuxnas frustration över hur livet blivit, men när han blir gammal och sjuk inser familjen vilken trogen och älskad familjemedlem han är.
  • Varghunden
    Filmen utspelar sig under guldruschen på 1890-talet i Alaska och vi får följa varghunden Vittand. Han råkar ut för många äventyr och får uppleva både människans grymma och goda sidor. Filmen är baserad på Jack Londons klassiska äventyrsroman från 1906.
  • En vän med fyra tassar
    En 10-årig flicka, som blev övergiven av sin mor som 3-åring, flyttar till en liten stad i Florida med sin pappa som är präst. Väl där tar hon hand om en lösdrivande hund som hon döper till Winn-Dixie efter den lokala mataffären. Tillsammans möter de invånarna i staden samtidigt som hon tampas med en konfliktfylld relation till sin far.