1 av 5 husdjursägare skämtar med sitt husdjur

Pressbild

1 av 5 husdjursägare skämtar med sitt husdjur

Förutom skämt pratar vi även kärlek, ekonomi och hemligheter med våra husdjur. Det visar Arken Zoos årliga husdjursbarometer 2023 som för tredje gången tar temperaturen på det nordiska husdjursägandet.

När husdjursägare i Sverige, Finland och Norge fick frågan vad de pratar om med sina husdjur svarade en av fem husdjursägare i Sverige och Norge att de brukar skämta med sina djur. I Finland däremot väljer man i större utsträckning i stället att prata om kärlek och relationer. Livskriser hamnar längre ner i Sverige och Norge jämfört med Finland, men heminredning finns med på samtliga listor. I alla tre länder hamnar hemligheter på en tredje plats.

– Det här är tredje året vi genomför Husdjursbarometern och för oss är det viktigt att täcka alla aspekter av husdjursägandet. Ett husdjur så mycket mer än bara ett djur, det är en vän och för många en förtrogen. Det är förmodligen därför vi väljer att dela allt från skämt och politik till kärlek och relationer och inte minst hemligheter med våra husdjur, som sällan skvallrar, säger Sarah Frelin Ekvall, marknadschef på Arken Zoo.

Positivt att prata med sitt husdjur

Människan gillar att förmänskliga både djur och saker, vilket kan förklara varför den absoluta majoriteten, 79 procent, av alla tillfrågade uppger att de pratar med sina husdjur. Att prata med sitt husdjur kan skapa en fördjupad kontakt mellan människa och djur.

För husdjuren kan den verbala kontakten med ägaren ge trygghet och en känsla av samhörighet och närhet. Det pågår även forskning kring hur mycket våra husdjur faktiskt förstår oss och emellanåt rapporteras det om utvecklingen av översättningsverktyg som skulle kunna hjälpa oss att förstå djurens språk.

Än så länge är det mer science fiction, men vi kan ändå konstatera att snacket med husdjuren är något som är positivt för alla parter – oavsett om det gäller hemligheter, politik, relationer eller lite skojande.

Topplista Sverige

1. Skämt (19 %)
2.Kärlek och relationer (13 %)
3.Hemligheter (10 %)
4.Livskriser (9 %)
5.Heminredning/Ekonomi/Politik (5 %)

Om Husdjursbarometern

Husdjursbarometern kommer inom kort att publiceras i sin helhet och är en omfattande rapport som ger konkret insyn i husdjursägandet i Sverige, Norge och Finland. Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av BCW. Den bygger på 3 015 intervjuer med svenska, finska och norska allmänheten 18–79 år (minst 1 000 intervjuer per land). Datainsamlingen genomfördes i slumpmässigt rekryterade paneler i samtliga tre nordiska länder mellan 2 och 16 mars 2022.